Hoppas att det smakar!

Tänk alla gånger du varit ute på en romantisk middag med kärleken, en trevlig söndagsbrunch med kompisgänget, en affärslunch med kollegorna eller kanske en mysig frukost med din närmsta vän.. Förhoppningsvis blir det precis så bra som du hoppats.. men du, precis som jag går säkert på en nit ibland och den där härliga morgonen, dagen eller kvällen blir inte inte riktigt som du tänkt dig.. Så min tanke är att guida dig till en lyckad frukost, lunch, middag, brunch eller fika när du ska Äta ute i Göteborg :-) Hoppas att det smakar!

måndag 19 juli 2010

Kluvna känslor för S.p.i.c.e of Thailand på Södra vägen



På solsäkra Södra vägen 2 hittar du nya S.p.i.c.e of Thailand. En fantastiskt fräsch Thailändsk restaurang med underbar uteservering med sol långt in på kvällen. Jag besökte Spice vid två tillfällen under en och samma vecka vilket gör att mina känslor är kluvna.. Mitt första besök var tillsammans med min sambo som ville bjuda på en god trerätters middag på min födelsedag. Jag har länge gått och suktat efter de goda rätterna då jag läst menyn ett antal gånger som förbipasserande. Det blev en senare middag och vi var inte alls många sällskap på uteserveringen (mycket på grund av kvartsfinal i fotbolls VM). Vi fick toppservice direkt från start av en jätte glad och trevlig tjej. Under hela kvällen hade vi välfyllda glas, fick frågor om hur maten smakade och blev serverade snabbt. Precis som det ska vara! Maten var helt fantastisk vilket gör att det är värt att betala ett högre pris för thaimat. Till förrätt blev det en Yam Nua för 83:-. En syrlig och väldigt stark marinerad biffsallad med tomat, chilli, lök och koriander. Till varmrätt valde jag en klassisk Pad Thai med wokade risnudlar, lime, chilli, koriander, nötter och ägg för 149:- och till dessert en himmelsk S.p.i.c.e Kokosplättar för 89:-. Ett torn av kokosplättar varvad med varm bananfyllning, passionlimesås serverad med citronsorbet. Mmm.. det var såå gott!

Andra besöket var två dagar senare tillsammans med väninnorna. En fredagskväll i ruschen, vilket inte bör påverka en bra restaurang tycker jag. Vi hade bokat bord inne men hoppats på att få sitta på uteserveringen då vädret var underbart. Det gick inte att boka bord ute men de lovade att ha oss i åtanke. Väl på plats hade de mycket riktigt ett bord reserverat ute vilket gjorde oss jätte glada :-) Tyvärr var detta det enda positiva under denna vistelse (förutom gott sällskap) Vi fick säga till killen som serverade för att få se menyerna, vi fick vänta väldigt länge på drycken och vi fick sen haffa honom i förbifarten för att få beställa. När det var min tur att beställa frågade jag servitören om min maträtt som jag var intresserad av var väldigt stark och jag får till svar.. Nej den är inte stark! Varpå jag säger att det står i menyn att den är stark.. och jag får den här gången tillbaka.. Nej den är inte alls stark! Ok? Eftersom jag inte ville ha en så jätte stark rätt idag bestämmer jag mig för att köra på den icke starka, Kaprao Moo innehållande wokad fläskfärs med massor av chili, vitlök, färsk basilika och grönsaker (149:-) samt att jag vill ha utan ris och med extra grönsaker. Vi får nu vänta i en evighet på maten. När vi tillslut blir serverade har jag ris på tallriken och inga extra grönsaker :-( Han ber om ursäkt och kommer med en extra skål med grönsaker. Som jag anade var min Kaprao Moo inte bara stark utan vääldigt stark. Här får jag skylla mig själv då jag väljer att äta maten ändå på grund av att jag inte orkar vänta på en ny portion och att jag gillar stark mat. Men det var inte det jag hade beställt idag. Kvällen fortlöper med att vi själva får gå ner till baren för att få vattenglasen påfyllda, vi får vifta armarna av oss för att få in notan och vi får än en gång gå ner till baren för att få betala och ta oss därifrån.. Så var det en tillfällighet att det första besöket var fantastiskt eller var det en tillfällighet att det andra var uselt?? Me like.. den fräscha lokalen med skön inredning! Betygsmässigt får jag tyvärr gå från en solklar femma till LLL :-(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar